اتورادین

قیمت و شرایط واردات خودرو

مقاله

یکی از مباحث مهمی که در این چند سال اخیر در مجلس شورای اسلامی مطرح گردیده، موضوع آزادسازی واردات خودرو بوده است. در واقع در اردیبهشت ماه ۱۳۹۷ بود که با خروج آمریکا از برجام و تشدید تحریم های بین المللی، واردات خودرو نیز دچار  هایی شد. مشکل در تامین ارز مورد نیاز برای واردات خودرو، دولت را بر آن داشت تا اقداماتی در جهت محدود کردن واردات خودرو انجام دهد. موضوع آزادسازی واردات خودرو بارها در مجلس مورد بررسی قرار گرفت و هر بار هم با مخالفت شورای نگهبان روبرو شده بود. سرانجام پس از و قوس های فراوان بین دولت، مجلس و شورای نگهبان، طرح آزادسازی واردات خودرو در خرداد ماه ۱۴۰۱ به تصویب رسید. ما در این مبحث قصد داریم به پرسش های احتمالی شما در مورد شرایط آزادسازی خودرو و مسائل پیرامون آن، پاسخ دهیم.  پس تا انتها با کاروکیا همراه باشید.

تعرفه واردات خودرو سال جدید

حال که طرح آزادسازی واردات خودرو در قالب قانون ساماندهی صنعت خودرو تصویب شده و رنگ و بوی اجرایی به خود گرفته است، دانستن تعرفه واردات خودرو، خالی از لطف نیست. تعرفه واردات خودرو بر اساس قیمت و حجم موتور تعیین شده است. این تعرفه ها به امضای وزیر صمت رسیده است و به شرح زیر است:
•    خودروهای با قیمت  FOB کمتر از ۱۰ هزار یورو با حجم موتور تا ۱۲۰۰ سی سی و بیشتر از ۱۲۰۰ سی سی = (حسب مورد ۶ و ۱۱ درصد سود بازرگانی علی الحساب)
•    خودروهای با قیمت FOB  بالاتر از ۱۰ هزار یورو با حجم موتور تا ۱۵۰۰ سی سی  و ۱۵۰۱ تا ۲۰۰۰ سی سی = (حسب مورد ۲۱ و ۳۱ درصد سود بازرگانی علی الحساب)
•    برای سایر خودروهای غیرمرتبط با موارد بالا همچون خودروهای سواری هیبریدی، برقی و با حجم موتور بیش از ۲۰۰ سی سی، میزان تعرفه )سود بازرگانی علی الحساب)  بر اساس قانون صادرات و واردات ۱۴۰۱  تعیین خواهد شد.

دلیل ممنوعیت واردات خودرو تا به امروز چه بوده 

شاید شما نیز همچون اکثر افراد جامعه به دنبال چرایی و دلیل ممنوعیت واردات خودرو تا به امروز هستید. همان طور که در مقدمه نیز به آن اشاره کردیم، این خروج آمریکا از برجام و تشدید تحریم ها بود که دولت را مجبور به اعمال محدودیت هایی در واردات خودرو کرد. تشدید تحریم ها فروش نقت را بداقل ترین حد ممکن خود رسانده بود و دولت را در تامین ارز مورد نیاز برای واردات کالاها، با مشکل جدی مواجه کرده بود. همه این موارد دست در دست یکدیگر دادند و منجر به ممنوعیت واردات خودرو تا به امروز شدند.


شرط شماره گذاری خودروهای وارداتی چیست؟

برای شماره گذاری خودروهای وارداتی، شروط ویژه ای در نظر گرفته شده است. متقاضیانی که قصد شماره گذاری خودروهای  وارداتی خود را دارند، باید در مرحله اول پروانه گمرکی یا گواهی نامه گمرکی را اخذ و ارائه نمایند. همچنین باید خودروی خود را تحت پوشش بیمه شخص ثالث قرار داده باشند. ارائه مدرک هویتی از قبیل شناسنامه یا کارت ملی یا گواهینامه و ارائه مدرک احراز سکونت مالک نیز الزامی است. پس از تهیه مدارک فوق، متقاضی باید دیون دولتی از قبیل عوارض شهرداری، دارایی و همچنین هزینه شماره گذاری را پرداخت کنند و رسید آن را ضمیمه پرونده خود کنند. آخرین مرحله شماره گذاری خودروهای وارداتی، پلاک کوبی و نصب آن بر روی خودرو است.

در این روند، باید به اطلاعات فنی خودرو نیز توجه کنید. اطلاعات فنی شامل مشخصات فنی و مدارک فنی خودرو مانند گواهینامه های استاندارد و ارزش افزوده برای خودرو است. در صورتی که خودرو شما مطابق با مقررات و استانداردهای فنی کشور نباشد، شماره گذاری آن امکان پذیر نخواهد بود.

بله، برای راه‌اندازی خودروها در بازار خودروهای هیبریدی، لازم است متناسب با مقررات و استانداردهای فنی کشور مورد نظر عمل کنند. این استانداردها شامل مواردی مانند مصرف سوخت، انتشارات آلاینده، سیستم‌های ایمنی و دیگر عوامل فنی می‌شود.

دستور العمل جدید واردات خودرو

به تازگی دستور االعمل جدیدی برای واردات خودرو تحت عنوان دستور العمل ساماندهی و مدیریت واردات خودرو، توسط معاون اول رئیس جمهور به مراجع مربوطه ابلاغ شد.  بر اساس این دستورالعمل، تعرفه واردات خودرو با حجم موتور تا ۱۵۰۰ سی سی معادل ۵۵ درصد، خودروهای سواری با حجم موتور ۱۵۰۱ تا ۲۰۰۰ سی سی معادل ۷۵ درصد و خودروهای با حجم موتور ۲۰۰۱ تا ۲۵۰۰ سی سی معادل  با ۹۵ درصد تعیین شده است.  در این دستورالعمل، تعرفه واردات خودروهای هیبریدی نیز مشخص شده است. برای واردات خودروهای هیبریدی با حجم موتور ۱۵۰۱ تا ۲۰۰۰ سی سی معادل ۲۵ درصد، خودروهای ۲۰۰۱ تا ۲۵۰۰ سی سی، معادل ۶۵ درصد در نظر گرفته شده است. 
همچنین در مورد خودروهای دوگانه سوز بنزینی-  هیبریدی با حجم موتور بیش از ۲۵۰۰سی سی بدون پایه برق، معادل ۱۰۰ درصد و با پایه برقی، معادل ۹۵ درصد تعیین شده است. در دستورالعمل ساماندهی واردات خودرو، ممنوعیت های از قبیل ممنوعیت واردات خودروهای سواری با ارزش بیش از ۴۰ هزار دلار و همچنین ممنوعیت واردات خودروهای سواری با حجم موتور بیش از ۲۵۰۰ سی سی اعمال شده است.


تاثیر واردات خودرو بر قیمت

واردات خودرو می تواند تاثیرات مثبت و منفی بر بازار خودرو و قیمت آن داشته باشد. این که تاثیرگذاری واردات خودرو بر قیمت ها مثبت یا منفی باشد، حسب مورد بستگی به نحوه اجرا و سیاست گذاری های مراجع ذیربط دارد. اگر واردات خودرو اصولی و حساب شده باشد، نه تنها بر قیمت بازار خودرو تاثیر مثبت می گذارد، بلکه فضای رقابتی و افزایش کیفیت خودروهای تولید داخل را در نیز در بر خواهد داشت. اما هنگامی که این واردات به صورت غیراصولی و غیرکارشناسی انجام شود، باعث افزایش افسار گسیخته قیمت ها می شود و همچنین به وجود آمدن رانت و انحصار طلبی خواهد شد.
زمانی که خبر آزادسازی واردات خودرو به تیتر اول رسانه های خبری تبدیل شد، اکثر افراد منتظر تاثیرات مثبت این طرح بر روی قیمت خودرو بودند؛ اما متاسفانه قضیه طور دیگری رقم خورد. با تصویب و اجرایی شدن این طرح، نه تنها قیمت خودرو کاهش نیافت، بلکه به سیر صعودی خود نیز ادامه داد.

شرایط واردات خودرو

بر اساس قانون ساماندهی صنعت خودرو، برای واردات خودرو شرایط مختلفی پیش بینی شده است. یکی از این شروط، در اولویت  قرار گرفتن واردات خودروهای کم مصرف، دوست دار محیط زیست و با ضریب ایمنی بالا و همچنین خودروهای برقی و هیبریدی به نسبت سایر خودروها است.  بر اساس طرح ساماندهی صنعت خودرو، تنها خودروهایی مجوز واردات را دریافت می کنند که دارای حجم موتور تا ۲۵۰۰ سی سی باشند. همچنین خودروهایی که ارزش آن ها تا ۴۰ هزار یورو است، مشمول طرح آزادسازی واردات خودرو خواهند شد. فروشندگان و وارد کنندگان نیز باید نمایندگی خودروسازی خارجی را داشته باشند و خدمات پس از فروش را نیز برای مشتریان خود، در نظر بگیرند. همچنین واردکنندکان علاوه بر پرداخت عوارض گمرکی، باید واهی اسقاط خودرو را نیز، دریافت کنند. بر اساس قانون ساماندهی صنعت خودرو، سقف واردات خودرو فقط از سوی وزارت صنعت و معدن تعیین خواهد شد و هیچ کسی حق ندارد از این سقف فراتر رود.

مراحل واردات خودر

بر اساس قانون ساماندهی صنعت خودرو، مراحل واردات خودرو بشامل دریافت و ارائه کارت بازرگانی، تکمیل قرارداد با نمایندگی رسمی خودروی موردنظر، مراجعه حضوری و انجام مذاکره و توافق با فروشنده، ثبت سفارش و پرداخت بهای خودرو به همراه پرداخت تعرفه واردات خودرو، ارسال و حمل خودرو از کشور و کمپانی خودروی مورد نظر،  ترخیص خودرو از گمرک و پرداخت هزینه های آن، شماره گذاری خودرو و نصب پلاک می باشد.
خودرو های وارداتی در نمایشگاه ماشین ها فروخت میشوند 

پرسش و پاسخ

چه خودروهایی مشمول طرح آزادسازی واردات می شوند؟
خودروهای که دارای حجم موتور تا ۲۵۰۰ سی سی هستند و همچنین ارزش اقتصادی تا ۴۰ هزار یورو دارند،مشمول این طرح خواهند شد.

میزان تعرفه واردات خودرو در سال جدید چه میزان است؟
تعرفه واردات خودرو بر اساس حجم موتور و قیمت خودرو تعیین شده است که از ۶ درصد تا ۱۰۰ درصد است.

برای واردات خودرو چه شرایطی لازم است؟
شرایط مختلفی برای واردات خودرو پیش بینی شده است که مهم ترین آن ها داشتن کارت بازرگانی، انعقاد قرارداد با نمایندگی، ثبت سفارش و پرداخت بهای خودرو، ترخیص خودرو از گمرک و شماره گذاری است
 

نویسنده : رادین میرزایی

1142

دیدگاه کاربران