اتورادین

دلایل استارت نخوردن ماشین

مقاله

شاید شما هم پیش از این با مشکل استارت نخوردن ماشین روبرو شده باشید. برای یک راننده هیچ چیز بدتر از استارت نخوردن ماشین نیست. در صورتی که ماشین استارت نخورد، امکان استفاده از آن نیز نخواهد بود. دلایل زیادی می تواند به عنوان علت استارت نخوردن خوردو باشد. به عنوان یک راننده باید با تمامی این دلایل آشنا شوید. همچنین لازم است بدانید که چگونه استارت نخوردن خودرو را برطرف کنید. کاروکیا در این مطلب قصد داریم تا به صورت کامل در این خصوص صحبت کنیم.

علت های اصلی استارت نخوردن ماشین

سیستم خودروها، پیچیده تر از آن چیزی است که فکرش را می کنید. از این رو اگر مشکلی پیش بیایید، علت های زیادی پشت آن وجود خواهد داشت. مشکل استارت نخوردن ماشین نیز یکی از مشکلاتی است که دلایل زیادی می تواند داشته باشد. در صورتی که بدانید علت های اصلی استارت نخوردن خودرو چیست، می توانید برای رفع آن اقدام کنید. از جمله مهمترین علت های استارت نخوردن اتومبیل ها عبارت است از:
1-    اتمام سوخت
در صورتی که سوخت کافی در خودرو وجود نداشته باشد، ماشین استارت نمی خورد. از این رو به جای چک کردن قطعات داخلی خودرو، باک ماشین را پر کنید!
2-    قفل شدن فرمان
در صورتی که فرمان خودرو شما قفل شده باشد، امکان استارت زدن وجود ندارد. از این رو در صورتی که با مشکل استارت نخوردن ماشین مواجه شدید، حتما فرمان را چک کنید. در صورتی که فرمان قفل بود، سعی کنید آن را آزاد کرده و مجددا استارت بزنید.
3-    معیوب شدن باتری
از جمله مهمترین دلایل استارت نخوردن ماشین، خرابی باتری است. باتری ها وظیفه دارند تا برق مورد نیاز خودرو را تامین کنند. حال اگر عمر باتری به پایان رسیده باشد و یا مشکلی در سیستم آن وجود داشته باشد، خودرو استارت نخواهد خورد. البته مشکل استارت نخوردن خودرو می تواند به دلیل عیب در سیم کشی باتری نیز باشد. حتما مطمئن باشید که باتری شما معیوب نبوده و در صورت بروز مشکل، آن را به کارشناسی خودرو ببرید و چک کنید.
4-    خرابی سوئیچ خودرو
سوئیچ معیوب نیز می تواند علت استارت نخوردن خودرو باشد. سوئیچ ها وظیفه دارند تا برق باتری را به یخش های داخلی خودرو انتقال دهند. برای اطمینان از سالم بودن سوئیچ، آن را در حالت باز بگذارید. اگر چراغ های هشدار روشن نشدند، بدانید که سوئیچ خودرو خراب است.
5-    وجود اشکال در استارت خودرو
از دیگر دلایل استارت نخوردن خودرو، می توان به اشکالات موجود در استارت اشاره کرد. استارت های معیوب یا آسیب دیده، اجازه انتقال برق و روشن شدن را به خودرو نمی دهند.
6-    سوختن فیوزهای ماشین
در صورتی که با مشکل استارت نخوردن ماشین روبرو شدید، حتما فیوزها را چک کنید. یک فیوز معیوب می تواند از استارت خوردن خودرو جلوگیری کند.
7-    وجود مشکل در دینام
اگر دینام خودرو شما خراب شده باشد، باتری شارژ نخواهد شد. حال در صورتی که خود دینام مشکل پیدا کند و یا تسمه آن معیوب شود، خودرو استارت نمی خورد.
8-    وجود مشکل در شمع خودرو
شمع ها از جمله قطعاتی هستند که در سیستم احتراق به کار گرفته می شوند. یک شمع معیوب می تواند از جمله دلایل استارت نخوردن ماشین باشد.
9-    مسدود شدن فیلتر سوخت
فیلترهای سوخت وظیفه دارند تا سوخت مورد نیاز خودرو را به صورت تمیز و سالم به موتور انتقال دهند. حال اگر مسیر آن ها مسدود شود، سوخت به موتور نرسیده و ماشین استارت نمی خورد.
10-    قفل شدن موتور 
اگر موتور خودرو شما با شکستگی یاتاقان، چسبیدن آن ها، جمع شدن آب در پیستون ها، سوخت واشر سر سیلندر و ... مواجه شده باشد، قفل خواهد شد. در این صورت خودرو استارت نمی خورد.

راه کارهای حل استارت نخوردن ماشین

شما برای برطرف کردن مشکل استارت نخوردن خودرو، در ابتدا علت آن را پیدا کنید. سپس بسته به علت، راه حل مناسب آن را پیاده سازی کنید. گاهی با تعویض و یا تعمیر یک قطعه ساده، مشکل برطرف می شود. گاهی باید تا تعمیرات اساسی در خودرو صورت بگیرد. در هر صورت، پیشنهاد می کنیم که برای برطرف کردن مشکل استارت نخوردن خودرو خود، از افراد ماهر و متخصص در این زمینه کمک بگیرید. 

استارت نخوردن ماشین در هوای سرد و گرم

جالب است بدانید که دمای هوا، بر استارت خوردن و یا نخوردن خودرو تاثیر گذار است. از این رو اگر هوای محیط بیش از اندازه گرم و یا سرد باشد، خودرو استارت نمی خورد. اما اجازه دهید تا مهمترین دلایل استارت نخوردن خودرو در هوای سرد و گرم را به شما بازگو کنیم:

   استارت نخوردن ماشین در هوای گرم

در صورتی که سوخت خودرو بیش از اندازه گرم شود، می تواند به عنوان علت استارت نخوردن خودرو تلقی شود. از سوی دیگر، باتری موتور نیز در هوای گرم با سرعت بیشتری تخلیه می شود. اگر هوای گرم بیش از اندازه باشد، روغن و خنک کننده های ماشین نیز معیوب خواهند شد. همه این عوامل می تواند منجر به استارت نخوردن وسیله نقلیه شما در هوای گرم شود.

    استارت نخوردن ماشین در هوای سرد

در کنار هوای بسیار گرم، هوای بسیار سرد نیز می تواند علت استارت نخوردن ماشین باشد. در چنین هوایی، باتری ماشین به خوبی وظیفه خود را انجام نمی دهد. همچنین احتمال یخ زدگی سوخت در خودرو وجود دارد. این عوامل می تواند باعث معیوب شدن موتورهای استارت خودرو شود.

علت صدای تق تق استارت چیست؟

شاید شما هم در زمان استارت زدن، صدای تق تق از خودرو خود بشنوید. این صدا می تواند به دلایل مختلفی ره دهد. از مهمترین آن ها می توان به وجود مشکل در استارت خودرو اشاره کرد. قطعه استارت از بخش های مختلفی تشکیل شده است. از جمله این بخش ها می توان به زغال استارت، بوش، آرمیچر، دو شاخه و ... اشاره کرد. اگر استارت خودرو خراب باشد، نه تنها باعث استارت نخوردن ماشین می شود، بلکه صدای تق تق ایجاد می کند. از جمله دلایل معیوب شدن استارت می توان به خوردگی و یا آسیب دیدگی قطعات آن اشاره کرد.
البته که صدای تق تق استارت می تواند به نامرغوب بودن سوخت باشد. حال اگر در سوخت شما ترکیب نامناسبی وجود داشته باشد، فرایند اشتعال با مشکل روبرو می شود. در این حالت متوجه می شوید که صدای تق تق از استارت بلند شده است.

چرا ماشین من استارت نمی خوره؟

همانطور که تا بدین جا متوجه شدید، سیستم خودرو بسیار پیچیده است. در صورتی که ماشین شما استارت نخورد، باید در ابتدا بدانید که مشکل از کجا است. یک قطعه کوچک و یا معیوب می تواند به سادگی منجر به استارت نخوردن ماشین شود. از جمله دلایل دیگری که می تواند باعث استارت نخوردن خودرو تلقی شود، می توان به موارد زیر اشاره کرد:
•    فیلتر هوا مسدود شده است.

  •     سیم کشی خودرو شما اشکال دارد.
  •     تسمه تایم معیوب شده است.
  •     دلکو خودرو شکسته است.
  •     سیستم ضدسرقت و یا دزدگیر شما مشکل پیدا کرده است.
  •     کلاچ به صورت کامل فشرده نمی شود.
  •     پایانه های باتری کثیف شده اند.
  •     پمپ سوخت خراب شده است.

 و ...

سوالات متداول
1-    مهمترین دلایل استارت نخوردن ماشین چیست؟
خراب شدن باتری خودرو، وجود مشکل در سوئیچ و دینام، قفل شدن فرمان یا موتور، مشکل در برق کشی و اتصالات آن از مهمترین دلایل استارت نخوردن خودرو است.
2-    چگونه از مشکل استارت نخوردن ماشین جلوگیری کنیم؟
بهتر است تا در بازه های زمانی مشخص، سرویس خودرو را انجام دهید تا با مشکل استارت نخوردن روبرو نشوید.
3-    علت صدای تق تق استارت چیست؟
معیوب شدن سوئیچ و یا کثیف شدن سوخت، از مهمترین دلایل صدای تق تق استارت است.
 

نویسنده : رادین میرزایی

419

دیدگاه کاربران