اتورادین

شرکت های تیونینگ خودرو

مقاله

شاید شما هم پیش از این واژه تیونینگ خودرو را شنیده باشید. اما هنوز نمی دانید که منظور دقیق از این واژه چیست. تیونینگ ماشین یکی از راه هایی است که به کمک آن می توان خودرو را اتقا داد. امروزه شرکت های بسیار زیادی در سراسر جهان، وظیفه تیونینگ حرفه ای خودرو را به عهده دارند. اما آیا می دانید که در زمان انجام تیونینگ خودرو، چه قسمت هایی تغییر می کند؟ بزرگترین و برترین شرکت های تیونینگ خودرو کدام اند؟ نمایشگاه ماشین کاروکیا در این مطلب قصد داریم تا به این سوالات شما پاسخ دهیم.

تیونینگ خودرو یعنی چه؟

معنای تحت الفظی تیونیگ، تنظیم و یا ارتقا است. از این رو تیونینگ خودرو به معنای افزایش قابلیت ها و عملکردهای خودرو است. حال این عملکردها می تواند ظاهری و یا فنی باشد. برای انجام تیونینگ لازم است تا در ابتدا بدانید که چرا قصد انجام این کار را دارید. بدین صورت می توانید بهترین شیوه و راه را برای انجام آن پیدا کنید. به صورت کلی، رانندگان جهت افزایش قدرت خودرو، دست به تیونینگ می زنند. امروزه شرکت ها و کمپانی های زیادی در سراسر جهان، این کار را برای مشتریان خود انجام می دهند.

تیونینگ خودرو

معروف ترین شرکت های تیونینگ خودرو 

برای انجام تیونینگ خودرو نیاز به دانش و تخصص بسیار بالایی وجود دارد. با این حال، شرکت های تیونینگ خودرو در سراسر جهان، خدمات گسترده ای را به مشتریان خود عرضه می کنند. اگر شما هم می خواهید تا تیونینگ حرفه ای خودرو را انجام دهید، لازم است تا با معروف ترین شرکت های تیونینگ خودرو آشنا شوید. این شرکت ها عبارت اند از:

  •     شرکت تیونینگ برابوس

شرکت برابوس فعالیت خودش را در سال 1977 و در کشور آلمان آغازکرد. این شرکت امروزه وظیفه تیونیگ خودروهای بسیار مجللی را به عهده دارد. از شرکت های خودروسازی بزرگ، مرسدس بنز، اسمارت و می باخ با شرکت برابوس همکاری می کنند. تمرکز اصلی این شرکت تیونینگ خودرو، افزایش قدرت موتور، بالا بردن گشتاور و عملکرد موتور است. طراحی های چشم نواز، خشن و البته جذاب این شرکت، چشم هر بیننده ای را به خود جذب خواهد کرد.

   کمپانی تیونینگ منصوری

از دیگر شرکت های تیونینگ خودرو می توان به کمپانی منصوری اشاره کرد. این کمپانی که توسط یک ابرانی تاسیس شده است، فعالیت خودش را از سال 1989 آغاز کرد. تمرکز اصلی کمپانی منصوری تیونینگ خودرو شرکت هایی مانند بنتلی، رولز رویس و استون مارتین است. البته که این کمپانی با شرکت فراری نیز همکاری داشته است. وجود ایده های شگفت انگیز و افزایش هرچه بهتر کارایی ماشین ها، از مهمترین ویژگی های این کمپانی تیونینگ خودرو است.

   کمپانی تیونینگ منصوری

   شرکت تیونینگ هنسی

اگر به دنبال شرکتی هستید که تیونینگ خودرو را به صورت حرفه ای انجام می دهد، بدون شک باید به شرکت هنسی اشاره کرد. این شرکت تمرکز اصلی خود را بر افزایش قدرت و بازدهی موتور خودروها گذاشته است. فعالیت هنسی از سال 1997 در امریکا شروع شد. شرکت هنسی در کنار تیونینگ انواع خودرو، وظیفه تولید و ساخت خودرو را هم به عهده گرفته است.

 

 

   شرکت تیونینگ هنسی

از دیگر شرکت ها و کمپانی هایی که تیونینگ حرفه ای خودرو را به انجام می دهند، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  •    تک آرت
  •    آلپینا
  •     جی پاور
  •     کوئیک اسپیشیال
  •    کالاوی
  •     تیونری

انواع تیونینگ خودرو


به صورت کلی تیونینگ خودرو به دو بخش فنی و ظاهری تقسیم می شود. اما هر کدام از این بخش ها نیز خود به قسمت های متنوعی قابل تقسیم است. بسته به نیاز مشتریان، تیونینگ خودرو در بخش های متفاوتی از ماشین انجام می شود. از مهمترین انواع تیونینگ خودرو می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  •   تیونینگ درب خودرو

درب خودروها می تواند به صورت بال پرندگان، از دو طرف باز شود. کافی است تا این کار را به یک تیونینگ کار حرفه ای بسپارید.

  •     تیونینگ سقف

با کمک تیونینگ سقف خودرو، امکان ایجاد تغییر و یا سان روف کردن خودرو وجود دارد.

  •    تیونینگ ارتفاع خودرو

از جمله تیونینگ هایی که در ایران رواج زیادی دارد، ارتفاع خود است. به کمک این تیونینگ خودرو می توان فاصله خودرو از زمین را بیشتر و یا کمتر کرد.

  •   تیونینگ فیلتر هوا

با تغییر فیلتر هوا و تیونینگ خودرو، می توان قدرت و توان موتور را به ویژه در دورهای بالا، افزایش داد.

  •    تقویت چیپ ها

یکی دیگر از شاخه های تیونینگ خودرو، تقویت چیپ یا کامپیوتر است. زمانی که این تغییر انجام شود، شتاب، سرعت، توانایی و عملکرد خودرو نیز ارتقا پیدا می کند.تقویت چیپ یا کامپیوتر، به عنوان یکی از شاخه های تیونینگ خودرو، برای افزایش قدرت و عملکرد خودرو مورد استفاده قرار می گیرد. در این روش، با تغییر برنامه‌های کامپیوتری خودرو، می توان پارامترهای اصلی مانند حجم سوخت، ترمز موتور و فشار توربو شارژ را تنظیم کرده و عملکرد خودرو را بهبود بخشید. به طور مثال، در صورتی که چیپ خودرو تقویت شود، می توان توان موتور را افزایش داد و در نتیجه، شتاب و سرعت خودرو را افزایش داد. همچنین، با تنظیم دقیق پارامترهای چیپ، صرفه جویی در مصرف سوخت نیز ممکن است صورت بگیرد. لازم به ذکر است که تقویت چیپ خودرو باید توسط فنی‌کاران متخصص و با استفاده از تجهیزات و دستگاه های مناسب انجام شود. علاوه بر این، باید به این نکته توجه داشت که در صورت عدم انجام تغییرات لازم در سایر قطعات خودرو، ممکن است آسیب به موتور و سایر قطعات ایجاد شود و باعث کاهش عمر مفید خودرو شود.

  •     استفاده از توربو شارژ

توربو شارژ می تواند منجر شود تا گشتاور و قدرت موتور تا حد زیادی افزایش پیدا کند. پیاده سازی توربو شارژ بسیار حساس بوده و تنها کمپانی های حرفه ای این کار را انجام می دهند.

از دیگر انواع تیونینگ ها که توسط شرکت های تیونینگ خودرو انجام می شود، می توان به موارد زیر اشاره داشت:

  •    تیونینگ چراغ
  •    تیونینگ سپر
  •    تیونینگ سیستم صوتی
  •     تیونینگ سراگزوز
  •     تیونینگ تایر و رینگ
  •     تیونینگ جلو پنجره
  •     تیونینگ صندلی
  •     تیونینگ شیشه ها
  •     تیونینگ وزن

تیونینگ فنی و افزایش توان و قدرت موتور

یکی از مهمترین انواع تیونینگ خودرو، تیونینگ فنی و افزایش توان و قدرت موتور است. این نوع تیونینگ تغییری در ظاهر خودرو ایجاد نمی کند. اما باعث بهبود عملکرد فنی موتور می شود. برای این کار، می توان حجم موتور را بیشتر کرد. از این رو قدرت و توان موتور، افزایش چشمگیری پیدا می کند. البته که تیونینگ فنی و افزایش توان و قدرت موور با تعویض یک سری قطعات انجام می شود.
این تغییر را می توان حتی در سیستم ترمزگیری نیز احساس کرد. به کمک این مدل تیونینگ خودرو، قدرت موتور افزایش چشمگیری پیدا می کند. از این رو امکان تجربه سرعت های بالاتر وجود دارد. رانندگان بدین صورت، احساس یک رانندگی متفاوت را تجربه می کنند.

 

تیونینگ فنی و افزایش توان و قدرت موتور

نگاهی کوتاه به تاریخچه تیونینگ خودرو

تاریخچه تیونینگ خودرو به دهه 30 قرن بیستم برمی گردد. زمانی که در آمریکای شمالی، تغییراتی در فوردهای نوع A به وجود آمد. این تغییرات و تیونینگ بیشتر در بخش ظاهری خودرو بود. برای مثال گلگیرها، شیشه های جلو، سقف، سپر و .. تغییر پیدا کردند. این کار باعث کاهش وزن خودرو شد. اما بعضا با تغییر در تیونینگ فنی خودرو نیز به چشم می خورد. البته که هدف اصلی از این مدل تیونینگ خودرو، افزایش پیشرانه بود.
این تغییرات باعث شد تا علاقه مندان بیشتری به تیونینگ خودرو پیدا شوند. اما رفته رفته با بیشتر شدن مسابقات، بحث تیونینگ کردن خودروها نیز داغ تر شد. حتی جنگ جهانی نیز نتوانست خللی در این علم ایجاد کند. رواج مسابقات سرعت در کالیفرنیا، باعث شد تا بیشتر توجهات تیونینگ معطوف به افزایش سرعت خودرو شود. البته که آمار بالای مجرحان، مهندسان را واداشت تا تغییراتی در شکل ظاهری خودروها برای افزایش ایمنی، ایجاد کنند.
تا اینکه رفته رفته، تعداد شرکت های خودروسازی افزایش پیدا کرد. علاقه مردمان به تغییر شکل در خودروها و ایجاد فرمی متنوع باعث شد تا صنعت تیونینگ خودرو نیز داغ تر شود. به حدی که امروزه شرکت های تیونینگ خودرو متنوعی در جهان وجود دارد.

سوالات متداول
1-    برترین شرکت های تیونینگ خودرو در جهان کدام اند؟

کمپانی منصوری، برابوس، هنسی، تک آرت، آلپینا، جی پاور، کالاوی و ... از برترین شرکت های تیونینگ در جهان هستند.
2-    تیونینگ خودرو به چه معناست؟
تیونینگ به معنای ارتقا خودرو است. از این رو ایجاد تغییرات در شکل ظاهری و بخش فنی خودرو، به معنای تیونینگ خودرو است.
3-    انواع تیونینگ خودرو کدام اند؟
تیونینگ خودرو به صورت کلی به دو بخش تیونینگ ظاهری و تیونینگ فنی خودرو تقسیم می شود..

نویسنده : رادین میرزایی

1784

دیدگاه کاربران