اتورادین

علائم تمام شدن صفحه کلاچ

مقاله

علائم تمام شدن صفحه کلاچ

صفحه کلاچ یکی از مهم ترین سیستم ها در خودروهای دنده ای است که دارای مکانیسم ویژه ای می باشد. بلبرینگ، دیسک و صفحه در کنار هم سیستم کلاچ را تشکیل می دهند اتصال نهایی آن ها به صفحه فلایویل است. نیرو از طریق صفحه کلاچ به چرخ دنده منتقل شده و حرکت خودرو را تسهیل می کند. به همین دلیل وجود آن از اهمیت بالایی برخوردار است. صفحه کلاچ یکی از پرکاربردترین قطعات در خودروهای دنده ای است و به همین دلیل طول عمر آن نسبت به بسیاری از قطعات دیگر کمتر است و نیاز به تعویض دارد. در این مقاله قصد داریم به بررسی علائم تمام شدن صفحه کلاچ بپردازیم و قیمت صفحه کلاچ را بررسی کنیم. برای آشنایی با بهترین برند های صفحه کلاچ تا انتهای این مقاله با نمایشگاه ماشین کاروکیا همراه باشید.

 تمام شدن صفحه کلاچ چه علائمی دارد؟

عوامل مختلفی وجود دارند که ممکن است باعث تمام شدن صفحه کلاچ خودرو شوند اما نشانه هایی وجود دارد که به شما کمک می کند قبل از به دردسر افتادن، صفحه کلاچ را تعویض کرده و از بروز حوادث مختلف جلوگیری کنید. در ادامه به چند مورد از علائم تمام شدن صفحه کلاچ به تفکیک خواهیم پرداخت.


سفتی پدال

یکی از علائم تمام شدن صفحه ی کلاچ، سفت شدن پدال آن است. در شرایط عادی پدال کلاچ انعطاف خوبی داشته و حالت فنری خود را حفظ می کند. اما هنگامی که صفحه کلاچ در حال از کار افتادن باشد، پدال کلاچ نیز به سختی عمل کرده و حالت ارتجاعی آن کاهش می یابد. در این شرایط لازم است به فکر تعویض صفحه ی کلاچ باشید.

پرش پا و صدای دنده

در صورتی که صفحه کلاچ رو به نابودی باشد مشکلاتی در پدال آن ایجاد می شود. برای مثال پس از هربار گرفتن پدال و سپس رها کردن آن، پدال با سرعت آزاد شده و سبب پرتاب پا می شود. علاوه بر آن هنگام عوض کردن دنده صدای گوش خراشی شنیده می شود که حاکی از خرابی صفحه کلاچ است. بنابراین این علائم را جدی گرفته و احتمال تعویض صفحه کلاچ را در نظر داشته باشید.
عدم ارتباط مناسب بین دور موتور و سرعت
هنگامی که صفحه کلاچ دچار مشکل می شود، در زمان حرکت خودرو پس از افزایش دور موتور، سرعت متناسب با آن افزایش نمی یابد. در حالی که سرعت و دور موتور رابطه ثابتی داشته و فقط در صورت بروز مشکل دچار تغییر می شود. در این شرایط احتمال خرابی صفحه کلاچ وجود دارد.

سخت شدن تعویض دنده

در شرایطی که صفحه کلاچ نیاز به تعویض داشته باشد، عمدتا جاگذاری دنده به سختی انجام می شود. این علامت از خرابی صفحه کلاچ ممکن است خطر آفرین باشد بنابراین بهتر است در اسرع وقت نسبت به رفع مشکل اقدامات لازم انجام شود.

خاموش نشدن خودرو

خرابی صفحه کلاچ از خاموش شدن خودرو در شرایطی که در دنده دو قرار دارد جلوگیری می کند. در چنین مواقعی پس از رها کردن کلاچ ماشین خاموش نشده و حرکت می کند. تمامی این نشانه های به شما در تشخیص سلامت یا عدم سلامت صفحه کلاچ کمک می کند. قیمت صفحه کلاچ را از سایت های معتبر پیگیری کنید و با خرید آن و تعویض صفحه ی کلاچ آسیب دیده، خطرات احتمالی را کاهش دهید.لازم به ذکر است که نشانه های خرابی صفحه کلاچ ممکن است شامل صدای عجیب و غریب، لرزش در پدال کلاچ، دشواری در تغییر دنده و کمبود قدرت در حین شتاب گیری باشد. بهتر است هرگاه این نشانه ها را مشاهده کردید، سریعاً به یک مکانیک خودرو مراجعه کنید تا مشکل را برطرف کند.

اگر صفحه کلاچ تمام شد چه کار باید کرد؟

در صورتی که صفحه کلاچ نیاز به تعویض داشته باشد بهتر است خودرو را به نزدیک ترین تعمیرگاه برده و تعویض صفحه کلاچ را انجام دهید. قیمت صفحه کلاچ به مدل خودرو بستگی دارد و شامل دستمزد تعویض نیز می شود. مکانیک پیش از تعویض صفحه ی کلاچ ابتدا تست هایی را جهت اطمینان از فرسودگی قطعه انجام می دهد. در نهایت نیز نسبت به نصب صفحه جدید اقدام می کند. اما اگر خودتان قصد خرید صفحه کلاچ دارید انتخاب را از بین بهترین برند های صفحه کلاچ انجام دهید. برندهای معروف امتحان خود را پس داده اند و با اطمینان بیشتری می توان محصولات آن را مورد استفاده قرار داد.

صفحه کلاچ چه وظیفه ای دارد؟

همانطور که گفته شد صفحه کلاچ یکی از اجزای اصلی سیستم کلاچ بوده که کمک می کند تغییر دنده خودرو منجر به خاموش شدن آن نشود. در خودروهای دنده ای صفحه ای به نام فلایویل وظیفه انتقال نیرو موتور به جعبه دنده را انجام می دهد. در این زمان چرخ دنده های در حال فعالیت بوده و در صورتی که تغییر دنده انجام شود، خودرو خاموش شده و از حرکت می ایستد. هنگامی که پدال کلاچ فشرده می شود فاصله ای میان چرخ دنده و صفحه فلایویل ایجاد می شود که از خاموش شدن خودرو جلوگیری می کند. به این ترتیب نیروی موتور به جعبه دنده منتقل نشده و تعویض دنده به شیوه عادی انجام می گیرد. پس از عوض کردن دنده پدال کلاچ رها می شود و مجددا صفحه فلایویل از موتور نیرو دریافت کرده و امکان افزایش سرعت خودرو فراهم می شود.

کلاچ ماشین کجاست؟

سیستم کلاچ از چندین قطعه تشکیل می شود و اهرم آن زیر پای چپ راننده قرار می گیرد. هنگامی که پدال توسط راننده فشرده می شود نیرویی که به گیربکس می رسد قطع شده و تعویض دنده بدون دردسر انجام می شود.


چگونه عمر صفحه کلاچ را بالا ببریم؟

با رعایت چند نکته می توانید عمر صفحه کلاچ را افزایش دهید. در ادامه به شرح این نکات خواهیم پرداخت.


عدم استفاده بی مورد از صفحه کلاچ:


هنگامی که پدال کلاچ را می فشارید یعنی صفحه کلاچ نیز درگیر شده و در حال فعالیت است. توصیه کارشناسی خودرو این است که پس از تعویض دنده سریعا پای خود را از پدال بردارید تا سیستم کلاچ به حالت عادی برگشته و صفحه کلاچ مدت زمان کمتری فعالیت کند. به عبارت دیگر هر چه قدر زمان فشار دادن پدال کلاچ و رها کردن آن کوتاه تر باشد به طول عمر صفحه کلاچ افزوده شده و دیرتر نیاز به تعویض پیدا می کند. در صورتی که هنگام رانندگی بیش از حد نرمال و غیر اصولی از پدال کلاچ استفاده کنید بویی شبیه به لاستیک سوخته به مشام می رسد که احتمالا از صفحه کلاچ است. بنابراین به شیوه درست استفاده از صفحه کلاچ دقت داشته باشید.
تعویض دنده خودرو به شیوه صحیح:
از موارد دیگر که باعث کاهش عمر صفحه کلاچ می شود، هنگامی است که پیش از گرفتن کلاچ اقدام به تعویض دنده می شود. یا در صورتی که قبل از جا رفتن دنده، پدال کلاچ رها شود. این عوامل باعث آسیب به صفحه ی کلاچ شده و فرسودگی آن را رقم می زنند.
عدم حمل بار سنگین:
حرکت زیاد در مسیرهای سربالایی با بار سنگین باعث فشار آمدن به سیستم کلاچ خودرو شده و امکان از بین رفتن صفحه کلاچ را افزایش می دهد. در صورتی که مجبور به حمل بار سنگین شدید، سعی کنید با سرعت متوسط حرکت کرده و نکات گفته شده درباره تعویض دنده را رعایت کنید. تیکاف کشیدن و بکسل کردن خودروهای دیگر نیز باعث کاهش طول عمر صفحه کلاچ شده و سیستم کلاچ را معیوب می کند.
متوقف کردن خودرو در مسیرهای سربالایی:
در صورتی که مجبور شدید در سربالایی توقف کنید از ترمز و کلاچ استفاده نکنید. در این شرایط می توانید به کمک ترمز دستی حرکت خودرو را کنترل کرده و فشار را از صفحه کلاچ بردارید. قیمت صفحه کلاچ به برندهای تولید کننده آن بستگی داشته و متفاوت است. در هنگام خرید، از کیفیت کارایی آن اطمینان حاصل کنید.

ضمناً در صورتی که بخواهید از ترمز دستی استفاده کنید، حتماً باید با توجه به شیب جاده و سرعت خودرو، قدرت فشار را تنظیم کنید تا از لغزش و کنترل خودروی خود جلوگیری کنید. همچنین بهتر است در هنگام توقف در سربالایی، از هندرولیک پارک که به عنوان یک دستگاه کمکی برای تثبیت خودرو در خارج از جاده ها و سربالاها استفاده می شود، نیز استفاده کنید.

علاوه بر این، برای کسب اطمینان از کیفیت صفحه کلاچ، بهتر است از برندهای معتبر و قابل اعتماد تهیه کنید. همچنین بهتر است قبل از تعویض صفحه کلاچ، وضعیت دیگر قطعات مانند دیسک و بلبرینگ را نیز بررسی کنید تا از عملکرد بهینه کلاچ و عمر طولانی آن اطمینان حاصل کنید.

نویسنده : رادین میرزایی

3445

دیدگاه کاربران