اتورادین

دود خروجی از اگزوز خودرو

مقاله

دود خروجی از اگزوز خودرو می تواند اطلاعات مهمی از خودرو به ما بدهد. از این رو باید همواره به آن توجه کرد. در صورتی که متوجه دود خروجی از اگزوز خودرو شدید که حالت طبیعی ندارد، باید هرچه سریع تر نسبت به یافتن مشکل و برطرف کردن آن اقدام کرد تا برای خودرو مشکلی پیش نیاید. ممکن است از خودرو شما دود آبی، سفید یا سیاه بیرون بیایید. اما نشانه های دود خروجی از اگزوز خودرو چیست؟ ما در این مطلب به صورت کامل در خصوص این نکته صحبت می کنیم.

 

 

دود خروجی از اگزوز خودرو با رنگ آبی

ممکن است شما متوجه دود خروجی از اگزوز با رنگ آبی شوید. در این صورت می توان گفت، مشکل از روغن سوزی خودرو است. این مشکل بیشتر در خودروهایی که عمر بالایی دارند، مشاهده می شود. با این که دلایل زیادی می تواند پشت دود آب باشد، اما باید روغن سوزی خودرو را چک کرد. از این رو بهتر است نگاهی به سوپاپ ها، رینگ یا پیستون های خودرو بیاندازید. در صورتی که در این قسمت ها، به دلیل فرسودگی، مشکلی باشد، دود خروجی به رنگ آبی خواهد بود.

در این متن به بیان مشکل روغن سوزی خودرو و نحوه چک کردن آن اشاره شده است. دود خروجی با رنگ آبی می تواند نشان دهنده مشکلات در قطعات مختلف خودرو باشد، اما یکی از علل احتمالی مشکل روغن سوزی است که بیشتر در خودروهایی با عمر بالایی رخ می دهد. برای بررسی این مشکل، نیاز است به سوپاپ ها، رینگ و پیستون های خودرو توجه کنید و در صورت وجود فرسودگی یا مشکل در این قطعات، ممکن است دود خروجی به رنگ آبی شود.

دود خروجی از اگزوز خودرو ابی

در این حالت، فرسودگی موجب خارج شدن روغن و سوختن آن روی سطوح خواهد شد. یکی دیگر از نشانه های دود خروجی از اگزوز خودرو، بالا بودن سطح روغن موتور است. در این حالت، بیش از حد مجاز روغن موتور درون محفظه ریخته شده است. اگر دود خروجی از اگزوز خودرو شما آبی بود، این کار را انجام دهید: پا را روی پدال گاز فشار داده تا دور موتور خودرو افزایش پیدا کند. اگر با این کار، دود آبی قطع شود، مشکل ایجاد شده از سوپاپ خواهد بود.

اما ممکن است با بالا رفتن دور موتور خودرو، دود آبی قطع نشده و یا بیشتر شود. حال باید مشکل را از رینگ پیستون ها و یا سیلندر دانست. ممکن است مشکل دود خروجی آبی رنگ از اگزوز در خودروهای توربوشارژ یا سوپرشارژ نیز دیده شود. این مشکل در چنین خودروهایی می تواند به دلیل وجود نشتی در واشرهای توربو باشد. به یا داشته باشید، مشکل دود خروجی از اگزوز خودرو به رنگ آبی را سریعا برطرف کنید. در غیر این صورت، خسارت های بیشتری به خودرو شما وارد خواهد شد.

این خسارت ها می توانند هزینه های بسیار سنگینی را روی دوش شما بگذارند. دلیل اصلی این مشکل، نشتی روغن یا آسیب دیدن قطعات مختلف است. به همین دلیل باید هرچه سریع تر نسبت به رفع آن اقدام کرد. از جمله مناسب ترین و ارزان ترین راه ها برای برطرف کردن مشکل دود اگزوز آبی، استفاده از مکمل های نشت گیر روغن است. به کمک این مکمل ها می توان مشکلات آب بندی را در قسمت های مختلف خودرو برطرف کرد. بدین صورت از نشتی روغن جلوگیری خواهد شد. همین امر موجب کاهش روغن سوزی خودرو می شود. در نهایت دود خروجی از اگزوز خودرو از رنگ آبی به رنگ طبیعی تغییر پیدا می کند.

 

دود خروجی از اگزوز خودرو با رنگ سفید

ممکن است دود خروجی از اگزوز خودرو، به رنگ سفید باشد. این دود می تواند طبیعی باشد. زمانی که خودروها به مدت زیادی روشن نمی شوند، بعد از روشن شدن ممکن است دود سفید تولید کنند. به خصوص اگر در فصل زمستان باشد. بدین صورت دود اگزوز به صورت بخار خارج می شود. البته شما باید دود خروجی از اگزوز خودرو را چک کنید که آیا بخار است، یا این که مشکل از دود خروجی سفید است. چرا که بخار بعد از مدتی از بین رفته و نباید دود سفید خارج شود.

بدهیم که در برخی موارد، دود سفید نشان دهنده وجود مشکلاتی در خودرو است. به عنوان مثال، اگر دود سفید پس از روشن شدن خودرو مدام تولید شود، ممکن است نشان دهنده وجود یک مشکل در سیستم خنک کننده باشد. این مشکل ممکن است منجر به افزایش دمای موتور و خرابی قطعات آن شود. همچنین، دود سفید ممکن است ناشی از سوخت نامناسب یا ناپایدار باشد. در صورت استفاده از سوخت با کیفیت پایین، ممکن است دود سفید تولید شود. همچنین، وجود آب در سوخت می‌تواند باعث تولید دود سفید شود. بنابراین، برای جلوگیری از مشکلاتی که ممکن است باعث تولید دود سفید شوند، بهتر است همواره سوخت با کیفیت و البته به میزان مناسب مصرف شود. همچنین، حتماً باید سیستم خنک کننده موتور و دیگر قطعات خودرو به طور منظم بازدید و تعمیر شوند. در نهایت، در صورتی که دود سفید در خروجی اگزوز خودرو شما به صورت مداوم تولید می‌شود، بهتر است به یک مکانیک خودرو مراجعه کرده و بررسی کامل و تعمیر سیستم خنک کننده موتور را انجام دهید.

دود سفید خوروج شده از اگزوز

از این رو اگر بعد از گرم شدن موتور خودرو، همچنان دود سفید خارج می شود، باید بدانید که خودرو مشکل دارد. نشانه های دود خروجی از اگزوز خودرو به رنگ سفید، می تواند متفاوت باشد. اما مهمترین علت آن است که سوخت به صورت کامل درون خودرو نمی سوزد. در این حالت ضد یخ و یا مایع خنک کننده خودرو به محفظه احتراق راه پیدا کرده اند. سوختن آن ها به همراه مواد سوختی، موجب خروج دود سفید از اگزوز شده است. البته باید تاکید کرد که منظور از دود سفید، دودی است غلیظ و با حجم بالا.

از اصلی ترین دلایل دود خروجی از اگزوز خودرو به رنگ سفید می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سوخت واشر سر سیلندر

یکی از بدترین مشکلاتی که می تواند برای خودرو اتفاق بیوفتد، واشر زدن است. در واقع واشر زدن می تواند باعث تولید دود خروجی از اگزوز خودرو به رنگ سفید شود. در این زمان واشر سر سیلندر سوخته و دود سفید خارج می شود. واشر سر سیلندر وسیله است که میان سر سیلندر و بلوک ماشین واقع شده است. این قطعه وظیفه کنترل مایعات در خودرو را به عهده دارد. زمانی که واشر سر سیلندر خراب شده و یا بسوزد، مایعات به محفظه احتراق راه پیدا می کند.

بدین صورت سایر مایعات درون خودرو نیز به همراه مواد سوختی، شروع به سوختن می کنند. از این رو دود خروجی از اگزوز خودرو به رنگ سفید تغییر خواهد کرد. در صورتی که مشکل از سوختن واشر سر سیلندر باشد، باید هرچه سریع تر نسبت به تعمیر خودرو اقدام کرد. یک واشر سر سیلندر سوخته می تواند به سرعت سایر قطعات و سیستم های خودرو را نیز معیوب کند.

  • آسیب دیدن سر سیلندر

قسمت سر سیلندر از آن جایی که در فرایند احتراق خودرو قرار دارد، قطعه ای حساس به شمار می رود. در صورتی که برای سر سیلندر مشکلی به وجود بیایید، دود خروجی از اگزوز خودرو به رنگ سفید تغییر می کند. این خرابی می تواند به صورت ترک خوردگی و یا تابیده شدن این قطعه بروز پیدا کند. تعمیر واشر سر سیلندر سخت و دشوار بوده و خرج های زیادی دارد. البته این مشکل در خودروهای جدیدتر، کمتر دیده می شود.

  • آسیب دیدن بلوک موتور

یکی دیگر از نشانه های دود خروجی از اگزوز خودرو به رنگ سفید، آسیب دیدن بلوک موتور است. بلوک خودرو درون خود، سیلندرها را نگهداری می کند. تمامی بخش های مختلف احتراق درون بلوک خودرو اتفاق می افتد. این قطعه بیشتر از جنس آهن، چدن و یا آلومینیوم است. به همین دلیل مقاومت بسیار بالایی دارد. از این رو خرابی بلوک موتور، بسیار نادر خواهد بود. اما زمانی که آسیب ببیند، می تواند باعث خروج دود سفید از اگزوز شود. تنها راه برطرف کردن این مشکل، سفارش یک بلوک جدید است.

 

پس می توان عنوان داشت که اگر دود خروجی از اگزوز خودرو به رنگ سفید باشد، مشکل از ورود مایعات به محفظه احتراق است. ممکن است روغن جعبه دنده، مایع خنک کننده، روغن موتور، روغن هیدرولیک و ... باعث بروز چنین مشکلی شده باشند.

 

دود خروجی از اگزوز خودرو با رنگ سیاه

ممکن است دود خروجی از اگزوز خودرو شما، به رنگ سیاه باشد. در این صورت در ابتدا نیازی به نگرانی نیست. اگر زمانی که استارت زدید و متوجه خروج دود سیاه شدید اما بعد از چند دقیقه این دود از بین رفت، مشکلی وجود ندارد. مشکل زمانی رخ می دهد که دود مشکی به صورت دائمی از خودرو خارج شود. این مدل دود بیشتر به دلیل وجود مشکل در محفظه احتراق رخ می دهد. بدین صورت مواد سوختی به نسبت های صحیحی با یکدیگر ترکیب نمی شوند.

بدین صورت یا هوا کمتر از سوخت است، یا سوخت کمتر از هوا. از مهمترین نشانه های دود خروجی از اگزوز خودرو به رنگ سیاه عبارت خواهد بود از:

  • آلوده شدن و یا گرفتگی در فیلتر هوا

فیلترهای هوا وظیفه دارند تا از وارد شدن آلودگی ها، ذرات آلاینده و ... به درون موتور جلوگیری کنند. به همین دلیل فیلتر هوا از جمله مهمترین قطعات در سیستم ورود هوا به شمار می روند. در صورتی که این تجهیزات آلوده شده و یا گرفته شوند، نمی توانند وظیفه خود را به خوبی انجام دهند. در این صورت دود خروجی از اگزوز خودرو به رنگ سیاه در می آید. بهترین راه، عوض کردن فیلتر هوا معیوب است.

  • وجود عیب در رگولاتور بنزین

اگر بعد از تعویض فیلتر هوا همچنان دود سیاه از اگزوز مشاهده کردید، به احتمال زیاد مشکل از ترکیب سوخت و هوا است. در این حالت هوا و سوخت به خوبی با یکدیگر ترکیب نمی شوند. از این رو فرایند احتراق به درستی صورت نمی گیرد. سیستم سوخت رسانی ماشین به نحوی قرار داده شده است که مقدار مشخصی از سوخت را در بازه زمانی خاص، بسوزاند. رگولاتور بنزین، چنین وظیفه ای را به عهده دارد. در صورتی که این قطعه با مشکل روبرو شود، دود خروجی از اگزوز خودرو به رنگ سیاه در می آید.

این مشکل می تواند باعث افزایش مصرف سوخت در خودرو شود. ساده ترین راه برای برطرف کردن این مشکل، تعویض رگولاتور بنزنین است.

  • وجود مشکل در انژکتورها

یکی دیگر از نشانه های دود خروجی از اگزوز خودرو به رنگ مشکی ، مشکل در انژکتورها است. انژکتورها قطعه ای مهم در سیستم سوخت رسانی هستند. آن ها وظیفه دارند تا در فرایند احتراق، مقدار مشخصی بنزین را برای سوزاندن، اسپری کنند. در صورتی که این قطعه معیوب شود، دود خروجی از اگزوز خودرو به رنگ سیاه تغییر  پیدا می کند.

 

سوالات متداول

  1. دلایل خارج شدن دود آبی از خودرو چیست؟

در صورت روغن سوزی در خودرو و یا نشتی مایع، دود خروجی از اگزوز خودرو به رنگ آبی تغییر می کند.

  1. دلایل خارج شدن دود سفید از خودرو چیست؟

در صورتی که سایر مایعات به درون محفظه احتراق راه پیدا کنند، دود خارج شده از خودرو به رنگ سفید تغییر می کند.

  1. دلایل خارج شدن دود سیاه از خودرو چیست؟

در صورتی که در فرایند احتراق خودرو مشکلی وجود داشته باشد، دود خروجی از اگزوز خودرو به رنگ سیاه در می آید.

 

نویسنده : رادین میرزایی

1114

دیدگاه کاربران

Neda

سلام مقاله خوبی بود.