اتورادین

شرایط گرفتن معاینه فنی خودرو

مقاله

با ورود خودرو به زندگی انسان، بسیاری از سختی های زندگی او به یک باره آسان شد. البته این وسیله نیز مانند سایر دستاورد هایش مدام به روز شد و روز به روز نمونه جدید تر و بهتری از آن به بازار عرضه گشت و از آن جایی که این وسیله نقش بسیار مهمی در زندگی انسان بازی می کند، اینک ما قصد داریم به طور اختصاصی در مورد معاینه فنی ماشین صحبت کنیم و تمام ابعاد این موضوع را به طور دقیق مورد بررسی قرار بدهیم. به شما هم پیشنهاد می کنیم که تا پایان با کاروکیا همراه باشید تا اهمیت معاینه فنی خودرو را بهتر درک کنید.

معاینه فنی خودرو چیست؟

 منظور از معاینه فنی، اقداماتی است که جهت تست و بررسی ایردات خودرو انجام می گیرد. با انجام به موقع معاینه فنی خیلی از ایراد های جزئی خودرو، به راحتی بر طرف می شوند و عمر مفید این وسیله به صورت قابل ملاحظه ای افزایش پیدا می کند. به همین دلیل نیز به تمام راننده ها توصیه می شود که هر چند وقت یک بار برای اخذ معاینه فنی اقدام کنند و به سلامت خودرو خود اهمیت بدهند. 

 معاینه فنی خودرو تهران

کدام خودرو ها به معاینه فنی نیاز دارند؟

یکی از بحث های مهمی که در مورد معاینه فنی خودرو، مطرح می شود این است که کدام خودرو ها به معاینه فنی نیاز دارند؟
در پاسخ به این پرسش باید بگوییم که تمام خودرو هایی که عمر آن ها بیشتر از 4 سال است باید برای اخذ معاینه فنی اقدام کنند و هر گونه سهل انگاری در مورد این موضوع می تواند عواقب ناگواری به همراه داشته باشد.

معاینه فنی

مراکز معاینه فنی در تهران

 از آن جایی که تهران یکی از بزرگ ترین استان های ایران است و جمعیت زیادی در آن زندگی می کنند در حال حاضر مراکز متعددی برای انجام معاینه فنی خودرو در تهران دایر شده است که ما در این قسمت مهم ترین آن ها را به شما معرفی می کنیم:

  • مرکز آبشناسان 

یکی از معتبر ترین مراکزی که در حال حاضر در حوزه معاینه فنی خودرو، فعالیت می کند مرکز آبشناسان است که در تقاطع آبشناسان و بلوار شاهین شمالی، واقع شده است و کل روز های هفته، به مشتریان خود خدمات ارائه می دهد. البته ساعت کاری آن در روز های تعطیل از مدت روتین کمتر است و رأس ساعت 13:45 تعطیل می شود.

  •     مرکز سراج 

مرکز بعدی مرکز سراج است. این مرکز در میدان رسالت دایر شده است و به جز ایام تعطیل، کل روز های هفته به متقاضیان خدمات ارائه می دهد.

  •    مرکز نیایش 

مرکز دیگری که در حوزه معاینه فنی خودرو فعالیت می کند، مرکز نیایش است که در بزرگراه همت واقع شده است و خدمات ارزنده ای به مشتریان ارائه می دهد.

  •     مرکز الغدیر 

مرکز بعدی مرکز الغدیر است. آدرس این مرکز یافت آباد، بلوار الغدیر، روبروی بیمارستان شهدا است و متقضایان از شنبه تا پنج شنبه می توانند به آن مراجعه کنند. 

  •   مرکز ابوذر 

پنجمین مرکز، مرکز ابوذر است که به جز روز های تعطیل، کل ایام هفته کار می کند و با استفاده از بهترین تجهیزات خودرو های مراجعه کنندگان را مورد بررسی قرار می دهد.

  •     مرکز خاوران 

آخرین مرکز، مرکز خاوران است که در جاده خاوران دایر شده است و با کادر حرفه ای که دارد، بهترین خدمات را به مشتریان ارائه می دهد.

مردودی معاینه فنی خودرو چیست؟

یکی از مهم ترین سؤال هایی که در مورد معاینه فنی خودرو وجود دارد، در مورد مردودی معاینه فنی خودرو است. در حقیقت افرادی که قصد دارند برای اخذ معاینه فنی خودرو اقدام کنند می خواهند بدانند که چه موقع با مشکل مردودی معاینه فنی خودرو مواجه می شوند و برای حل آن باید چه کار کنند؟
اینک اگر بخواهیم به زبانی ساده به این پرسش پاسخ بدهیم باید بگوییم که اگر خودرو، در یکی از مراحلی که برای اخذ معاینه فنی تعریف شده، رد شود در اصل یعنی مردود شده است. البته معمولاً 15 روز به مالک فرصت داده می شود تا مشکل خودرو خود را بر طرف کند و مجدداً برای اخذ معاینه فنی اقدام کند.

در حالت کلی، معاینه فنی برای بررسی سلامت خودرو و تأیید اینکه آیا خودرو به شرایط لازم برای رانندگی امن و صحیح دارد یا خیر، انجام می شود. در این معاینه، خطاها و نقص های موجود در قطعات و تجهیزات خودرو بررسی می شود و در صورتی که خودرو به شرایط لازم برای رانندگی امن و صحیح نباشد، این خودرو مورد رد قرار می گیرد. همچنین، پس از رد خودرو، مالک باید مشکلات و خطاهای خودرو خود را برطرف کرده و مجدداً برای اخذ معاینه فنی اقدام کند. بهتر است مالکان خودرو، قبل از اقدام به معاینه فنی، به یک مکانیک خودرو مراجعه کرده و وضعیت کلی خودرو خود را بررسی کنند تا مشکلات را در مرحله اول شناسایی و برطرف کنند و از رد شدن خودرو در معاینه فنی جلوگیری کنند.

مردودی معاینه فنی خودرو چیست؟

نکات مهم درباره معاینه فنی

 معاینه فنی خودرو از اهمیت ویژه ای برخوردار است و تمام افرادی که مالک خودرو هستند، حتماً باید جهت دریافت آن اقدام کنند. از این رو ما در این قسمت مراحل اخذ معاینه فنی خودرو را به اطلاع شما می رسانیم و تمام نکاتی که در مورد آن وجود دارد را بیان می کنیم:
1)    پذیرش خودرو 

اولین مرحله ای که برای پروسه معاینه فنی خودرو تعریف شده، مرحله پذیرش  و دریافت اطلاعات برگ سبز خودرو است. البته این مرحله از طریق دوربین های پلاک خوان انجام می شود و مالک خودرو باید برای انجام آن به سامانه مرکز مورد نظر خود مراجعه کند. 

2)    بررسی ظاهری و چشمی 

مرحله دوم، مرحله بررسی ظاهری و چشمی خودرو است که در طی آن کلیه قسمت های خودرو از لحاظ ظاهری مورد استفاده قرار می گیرند. به طور مثال نیز می توان به قسمت هایی مثل چراغ ها، آینه ها، ترمز چراغ های نور بالا و پایین اشاره کرد که از همه لحاظ چک می شوند. 
3)    تست آلایندگی 
مرحله سوم، مرحله تست آلایندگی است که در طی انجام آن، با استفاده از یک سری دستگاه های مخصوص میزان آلایندگی خودرو مورد بررسی قرار می گیرد و اگر بیش از حد مجاز باشد، کارت معاینه فنی خودرو صادر نمی شود. 
4)    بررسی کمک فنر ها
چهارمین مرحله نیز مرحله بررسی کمک فنر ها است که با استفاده از تجهیزات مخصوص انجام می شود و نتیجه نهایی آن به دو صورت گرافیکی و عددی ثبت می شود. لازم به ذکر است که این مرحله یکی از حساس ترین مراحل معاینه فنی خودرو است و سهل‌انگاری در انجام آن می تواند عواقب ناگواری برای راننده به همراه داشته باشد.
5)    تست ترمز ها 
مرحله بعدی مرحله تست ترمز ها است که در طی آن، کارایی و کیفیت سیستم ترمز ها به طور دقیق مورد بررسی قرار می گیرد و اگر همه چیز نرمال باشد، خودرو تأیید می شود.
6)    تست سیستم تعلیق خودرو 
شمشین مرحله ای که برای اخذ معاینه فنی خودرو طراحی شده، مرحله تست سیستم تعلیق خودرو است. در این مرحله تک تک تجهیزات سیستم تعلیق خودرو، به دقت مورد بررسی قرار می گیرند و در صورتی که سالم باشند، مورد تأیید قرار می گیرند. 
7)    بررسی سلامت چراغ ها
در هفتمین مرحله فرایند اخذ معاینه فنی، نوبت به چراغ های خودرو می رسد و کارایی آن ها به دقت مورد بررسی قرار می گیرد. 
8)    آزمون لغزش جانبی 
آخرین قدمی که برای اخذ معاینه فنی خودرو باید برداشته شود، آزمودن میزان لغزش های جانبی خودرو است. طی این مرحله میزان لغزش جانبی این وسیله به دقت مورد بررسی قرار می گیرد و اگر بیش از حد استاندارد باشد، خودرو مردود می شود.

چرا از کارشناسان خودرو در معاینه فنی اسفاده میشود ؟

کارشناسان خودرو در معاینه فنی خودرو شما را چک میکنند تا ببینند از نظر فنی ایرادی دارد یا نه 
و اگر داشته باشد به شما اطلاع میدهند تا شما مشکل خودرو خود را حل کنید تا بتوانید معاینه فنی خود را دریافت کنید. یکی از خدمات کاروکیا کارشناسی خودرو است که باعث میشود شما از سلامتی خودرو خود باخبر باشید 

کارشناس خودرو


هزینه معاینه فنی خودرو، چگونه محاسبه می شود؟

هزینه معاینه فنی خودرو متفاوت بوده و بسته به نوع خودرو، محل و نوع معاینه، می‌تواند متفاوت باشد. برای مثال، هزینه معاینه فنی خودروی سواری مختلف از جمله خودروهای سواری، شاسی‌بلند، ون، پیکاپ، کامیونت و اتوبوس متفاوت است.

همچنین، هزینه معاینه فنی خودرو بسته به محل و نوع معاینه نیز متفاوت است. برای مثال، معاینه فنی خودرو در سطح استان، شهرستان یا شهر ممکن است هزینه متفاوتی داشته باشد. همچنین، معاینه فنی دوره‌ای، معاینه فنی برای ثبت نام خودرو، معاینه فنی برای تمدید بیمه و معاینه فنی برای انتقال مالکیت نیز هزینه‌های متفاوتی دارند.

در نهایت، هزینه معاینه فنی خودرو بسته به محل معاینه و نوع خدمات ارائه شده توسط مراکز مختلف، متفاوت خواهد بود. برای اطلاعات دقیقتر در این خصوص، بهتر است با مراکز معاینه فنی خودرو تماس بگیرید و اطلاعات لازم را از آنها دریافت کنید

 

سوالات متداول
1)    در صورت مردودی در معاینه فنی، باید چه کار کنیم؟

بعد از مردودی خودرو، مالک باید ایراد هایی که به خودرو او وارده شده است را بر طرف کند و مجدداً برای بررسی خودرو خود اقدام کند.
2)    نوبت دهی معاینه فنی چگونه انجام می شود؟
نوبت دهی معاینه فنی خودرو، معمولاً از طریق سایت و به صورت اینترنتی انجام می شود.
 

نویسنده : رادین میرزایی

282

دیدگاه کاربران