اتورادین

نکاتی برای سالم نگه داشتن از خودرو

مقاله

خودرو که یکی از مهم ترین اختراعات بشر است توانسته کیفیت زندگی انسان را بالا ببرد و درصد قابل ملاحظه ای از مشکلات او به راحتی را حل کند. از این رو به جرأت می توان گفت که این وسیله نقش بسیار مهمی در زندگی انسان بازی می کند و به یکی از اجزاء مهم زندگی او تبدیل شده است. به همین دلیل نیز ما قصد داریم در ادامه به صورت اختصاصی در مورد نحوه نگهداری از خودرو صحبت کنیم و تمام ابعاد این موضوع را به دقت مورد بررسی قرار دهیم. به شما نیز پیشنهاد می کنیم که تا پایان با کاروکیا همراه باشید تا بیشتر اهمیت نگهداری از خودرو را درک کنید و اصول و ترفند هایی که برای مراقبت از خودرو وجود دارد را بیاموزید. 


نکات نگهداری از خودرو 

از آن جایی که خودرو دارای سیستم های متعددی است و میان این سیتسم ها نیز ارتباط تنگاتنگی وجود دارد، نگهداری از آن نیازمند تخصص است. با توجه به این که این موضوع از اهمیت ویژه ای برخوردار است ما در این قسمت به صورت اختصاصی در مورد نحوه نگهداری از خودرو صحبت می کنیم و نکاتی که در حین نگهداری از آن باید مورد توجه قرار بگیرد را به اطلاع شما می رسانیم و این نکات عبارتند از:
    چک کردن روغن ترمز
برای این که خودرو شما سالم بماند حتماً هر چند وقت یک بار روغن موتور آن را چک کنید و در صورتی که کیفیت لازم را نداشت، آن را تعویض کنید. بد نیست بدانید که اگر روغن موتور خودرو شما استاندارد نباشد، احتمال زنگ زدن قطعات موتور خودرو به صورت قابل ملاحظه ای افزایش پیدا می کند و خیلی سریع تر از موعد معمول مستهلک می شوند. طبیعتاً در این صورت، خسارت سنگینی به مالک خودرو تحمیل می شود و باید هزینه زیادی در ازای تعمیر قطعات آسیب دیده پرداخت کند.
    بررسی باد لاستیک ها
ترفند دیگری که می تواند عمر مفید یک خودرو را افزایش بدهد، بررسی باد لاستیک ها است. البته میزان استاندارد باد لاستیک خودرو، معمولاً بر اساس مد و نوع چرخ های آن تعیین می شود و عدد مشخصی برای آن وجود ندارد.
    بررسی سیستم برق‌رسانی خودرو 
نکته دیگری که مالکان خودرو باید به آن اهمیت بدهند، بررسی سیستم برق رسانی خودرو است. این سسیتم حتماً حتماً باید هر چند وقت یک بار به طور دقیق چک شود و تمام سیم های معیوب آن تعمیر شود. بی توجهی به این مسأله بسیار خطرناک است و بدون شک عواقب ناگواری به همراه خواهد داشت.

  •     چک کردن میزان آب باطری 

برای سالم نگاه داشتن خودرو خود، حتماً به صورت دوره ای میزان آب باطری آن را چک کنید. 

  •     پولیش کردن بدنه خودرو 

یک راننده خوب، در عین حال که به قطعات خودرو خود اهمیت می دهد باید به بدنه و اتاق آن نیز توجه کند و سالی یک بار آن را پولیش کند.  پولیش کردن بدنه و اتاق خودرو می‌تواند به راننده‌ای که به قطعات خودروی خود اهمیت می‌دهد، کمک کند. پولیش کردن بدنه خودرو به معنی تمیز کردن و از بین بردن خطوط ریز، خراش‌ها و عیوب سطحی است. همچنین، این فرآیند می‌تواند به حفظ رنگ خودرو و جلوگیری از زنگ زدن آن کمک کند.

  •     بررسی قطعات پلاستیکی 

در عین حال که قطعات فلزی خودرو خود را بررسی می کنید، قطعات پلاستیکی آن را نیز مورد بررسی قرار دهید و از سالم بودن آن ها اطمینان حاصل کنید.در عین حال که قطعات فلزی خودرو خود را بررسی می کنید، قطعات پلاستیکی آن را نیز مورد بررسی قرار دهید و از سالم بودن آن ها اطمینان حاصل کنید.برای بررسی قطعات پلاستیکی خودرو، ابتدا باید به دنبال هر گونه شکستگی، ترک، خراش، تغییر شکل یا فرسایش در سطح قطعه باشید. همچنین باید اطمینان حاصل کرد که هر گونه قطعه یا بخش پلاستیکی به خوبی محکم شده و به جای خود نگه داشته می شود.در صورت تشخیص هر گونه خرابی در قطعات پلاستیکی، باید سریعاً اقدام به تعمیر یا تعویض آن ها کرد تا از سلامت و امنیت خودرو و سرنشینان آن اطمینان حاصل شود.

  •     تعویض روغن گیربگس

مالکان خودرو باید بعد از هر 97 هزار کیلومتر، روغن گیربکس خودرو خود را تعویض کنند. در غیر این صورت خنک سازی قطعات خودرو به درستی انجام نمی شود و این وسیله به شدت آسیب می بیند.

  •     تعویض تسمه تایم 

هر چند وقت یک بار تسمه تایم خودرو خود را چک کنید و از سالم بودن آن اطمینان حاصل کنید. 


آیا سالم نگه داشتن خودرو بر قیمت اثر دارد؟

با وجود این که خیلی از خودروسازان، به شدت بر روی سالم نگه داشتن خودرو تأکید می کنند و از مالکان می خواهند که به این موضوع اهمیت بدهند اما با این وجود باز امکان دارد که برخی افراد ضرورت این موضوع را درک نکنند و نتوانند به این پرسش که چرا باید از خودرو مراقبت کرد؟ پاسخ بدهند. اما این در حالی است که سالم بودن خودرو به صورت مستقیم بر میزان قیمت آن تأثیر می گذارد و هر گونه آسیبی که به این وسیله وارد می شود، قیمت آن را به شدت کاهش می دهد. پس مالکان خودرو تا جایی که می توانند باید از  این وسیله محافظت کنند و موجبات محافظت از آن را فراهم کنند.


نکات شستشوی موتور ماشین

 


مراحل شست و شو موتور ماشین، به شرح ذیل است:


1.    انتخاب مکان مناسب 

اولین مرحله شستن موتور ماشین، انتخاب مکان مناسب است. شما باید مکانی را برای شستن ماشین خود انتخاب کنید که در آن آب حاصل از شست و شو موتور خودرو، به راحتی دفع شود و به طبیعت آسیب نرساند.
2.    تهیه تجهیزات شست و شو
در مرحله دوم پروسه شست و شو موتور ماشین، باید تجهیزاتی که برای شست و شو نیاز است فراهم شوند. دقت کنید که برای شستن موتور خودرو حتماً باید از شوینده های مخصوص استفاده کنید. در غیر این صورت موتور خودرو به شدت آسیب می بیند و باید هزینه هنگفتی در ازای تعیمر آن پرداخت شود.
3.    پوشاندن قسمت های غیر قابل شست و شو موتور 
یکی از مهم ترین اقداماتی که در حین شست و شو موتور خودرو باید انجام شود، پوشاندن قسمت هایی است که حساس هستند و نباید آب درون آن ها نفوذ کند. به طور مثال نیز می توان به آلتراتور اشاره کرد که حتماً باید کاملاً خشک باشد. 
4.    آماده کردن محلول موتور شوی ماشین 
سومین قدم برای شستن موتور ماشین، آماده کردن محلول شست و شو است. برای تهیه این محلول فقط کافی است کمی ماده شوینده را داخل آب بریزید و این ترکیب را خوب با هم ترکیب کنید. 
5.    آبکشی موتور 
در مرحله بعدی با استفاده از یک واشر فشار بالا، موتور خودرو خود را خوب آبکشی کنید تا تمام آلودگی های که درون آن انباشته شده است از بین برود و موتور کارایی لازم را داشته باشد.
6.    شستن محیط اطراف موتور
بعد از درون شستن موتور، نوبت به شستن محیط اطراف آن می رسد. برای این کار نیز باید از محلول های مخصوص استفاده شود تا ناحیه بیرونی موتور از آلودگی ها پاک شود و در حین کار کردن آسیب نبیند. 
7.    خشک کردن موتور 
بعد از این که فرایند شست و شو و تمیز کردن موتور تمام شد، باید آن را خشک کنیم. برای انجام بهتر این کار می توان از یک دستگاه دمنده استفاده کرد. البته یک حوله تمیز هم می تواند این کار را برای شما انجام بدهد اما در صورت استفاده از دستگاه دمنده، سرعت خشک شدن موتور افزایش پیدا می کند و تمام بخش ها آن به بهترین نحو ممکن خشک می شود.
اگر این نکات را تا الان رعایت نکردید و از سلامتی خودرو خود مطمئن نیستید یک سر به کارشناسی خودرو بروید تا  از مشکلات خودرو خود باخبر شوید تا به قول معروف خودرو شما به خرج نیفتد  

 

سوالات متداول


1.     آیا شستن موتور خودرو، عمر این وسیله را افزایش می دهد؟
با رفع آلودگی های موتور، این قطعه بهتر کار می کند و کیفیت کارایی آن به صورت مشهودی ارتقا می یابد.
2.    چک کردن دوره ای خودرو چه اهمیتی دارد؟
با چک کردن کارایی خودرو، ایراد ها و خرابی هایی این وسیله سریع تر مشخص می شود و قبل از این که خسارت سنگینی به بار بیاید این ایراد ها رفع می شوند.
3.    آیا بهینه سازی مصرف سوخت خودرو، می تواند عمر آن افزایش بدهد؟
اگر خودرو به صورت استاندارد، سوخت مصرف کند خیلی از مشکلاتی که به دلیل بالا بودن میزان مصرف سوخت خودرو به وجود می آید، حل می شود و کیفیت کارایی موتور به صورت مشهودی ارتقا پیدا می کند.
 

نویسنده : رادین میرزایی

514

دیدگاه کاربران