اتورادین

خودروهای برقی

مقاله

خودروهای برقی به دلیل مزایای زیست محیطی بسیار زیادی که دارند، محبوبیت بالایی پیدا کرده اند. با پیشرفت تکنولوژی، جوامع به سمت استفاده از خودروهای برقی حرکت می کند. اما زمانی که در خصوص این خودروها صحبت می کنیم، منظورمان چیست؟ نحوه عملکرد خودروهای برقی به چه صورت است؟ انواع خودرو برقی چیست؟ ما در این مطلب قصد داریم تا به این سوالات شما پاسخ دهیم.

 

تاریخچه خودروهای برقی

اگر بخواهیم در خصوص تاریخچه این وسایل نقلیه صحبت کنیم، باید حداقل به 140 سال پیش بازگردیم. اولین بار ایده ساخت خودروهای برقی در پایان سده هجدهم و اوایل سده نوزدهم مطرح شد. افراد زیادی در کشورهای انگلیس و فرانسه در حال تحقیق روی ساخت خودروهایی بودند که با برق کار کنند. ادیسون از اولین افرادی بود که به دنبال ساخت باتری هایی بود که در خودروها مورد استفاده قرار بگیرد. او در سال 1889 در تلاش بود تا باتری با وزن کم اما قابلیت شارژدهی بالا تولید کند.

از سوی دیگر، افرادی مانند ترووه نیز برای ساخت ماشین های برقی تلاش کردند. او در سال 1880 سه چرخه ای تولید کرد که با برق حرکت می کرد. اما تمامی تلاش ها برای ثبت اختراع و تولید انبوه با شکست روبرو شد. همین امر موجب شد تا خودروهای بنزینی، موفق شوند تا سهم بیشتری از بازار را از آن خود کنند.

 

اولین خودرو برقی

شاید شما هم تصور می کنید که اولین خودروهای برقی در عصر معاصر تولید شده اند. اما جالب است بدانید که به این صورت نیست. اولین خودروهای برقی در سده گذشته تولید شد. اما به دلیل محبوبیت یافتن خودروهای بنزینی، هیچگاه به تولید انبوه نرسیدند. اولین خودرو برقی جهان، در کشور انگلستان و به دست فردی به نام توماس پارکر تولید شد. توماس پارکر به شدت نگران آلودگی هوا بود و به دنبال ساخت خودروهایی که بتواند تا حد ممکن از بروز آلودگی جلوگیری کنند. اما در نهایت ایده اولین خودرو الکتریکی توسط فردی به نام آندریس فلوکن، در کشور آلمان و در سال 1888 اجرایی شد.

خودرو های برقی

 

سیستم عملکرد خودروهای برقی

در خودروهای برقی دیگر نیازی به استفاده از سوخت های فسیلی برای به حرکت درآوردن ماشین نیست. در واقع این خودروها، انرژی لازم برای حرکت را از باتری های مختلفی که در خودرو قرار دارد، دریافت می کنند. در خودروهای برقی از موتورهای AC و DC استفاده می شود. موتور DC یا جریان مستقیم، موتوری است که بار الکتریکی در آن، تنها در یک جهت جریان پیدا می کند. در حالی که در موتور AC یا جریان غیرمستقیم، جریان معکوس خواهد شد.

از موتورهای DC بیشتر برای بخش های کوچکتر، مانند برف پاک کن ها استفاده می شود. در حالی که از موتورهای AC جهت تامین انرژی لازم برای حرکت خودرو استفاده می شود. موتورهای AC خودروهای برقی نیز دارای دو مدل سنکرون، و آسنکرون هستند. هر کدام از این موتورها، نقاط قوت و ضعف خود را دارند. برق استفاده شده در باتری ها از نوع جریان مستقیم است. اما موتورهای خودروهای برقی، از برق با جریان متناوب استفاده می کنند. به همین دلیل نیاز است تا از مبدل ها در خودروهای برقی استفاده شود. حال برق مورد نیاز، از سمت باتری برای مصرف به موتور، انتقال داده می شود.

 

سریع ترین خودرو برقی

امروزه خودروهای برقی رواج زیادی در بین کشورهای پیشرفته پیدا کرده اند. شرکت ها و سازندگان زیادی انواع خودرو برقی با مدل های مختلفی را تولید و روانه بازار کرده اند. با این که شاید کمتر کسی تصور می کرد که قدرت برق بتواند با قدرت سوخت رقابت کند، اما تکنولوژی موجب شد تا امروزه، شاهد خودروهای برقی بسیار پرسرعتی باشیم. از سریع ترین خودروهای برقی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • آئودی ای- ترون GT

از جمله سریع ترین خودروهای برقی موجود در بازار خودرو آئودی ای – ترون GT است. این خودرو 637 اسب بخار قدرت دارد. آئودی ای – ترون GT می تواند 0 تا 100 را در 3.9 ثانیه طی کرده و حداکثر سرعت آن نیز 224 کیلومتر بر ساعت است.

  • تسلا مدل Y

خودرو برقی تسلا مدل Y قادر است تا 0 تا 100 را در 3.5 ثانیه طی کند. حداکثر سرعت آن نیز 249 کیلومتر بر ثانیه است.

  • تسلا مدل S پلید

این خودرو برقی 1020 اسب بخار قدرت داشته و شتاب 0 تا 100 آن تنها 1.9 ثانیه است. حداکثر سرعت تسلا مدل S پلید نیز 322 کیلومتر بر ساعت است.

  • لوسید ایر دریم ادیشن

لوسید ایر دریم ادیشن با قدرتی معادل 1080 اسب بخار، می تواند 0 تا 100 را در 2.5 ثانیه طی کند. حداکثر سرعت این خودرو نیز 270 کیلومتر بر ساعت است.

  • جگوار iPace

این خودرو بی نظیر دارای قدرتی برابر با 394 اسب بخار بوده و 0 تا 100 آن تنها 4.5 ثانیه طول می کشد. حداکثر سرعت جگوار iPace نیز برابر با 200 کیلومتر بر ساعت است.

  • تسلا مدل 3

یکی دیگر از سریع ترین خودروهای برقی جهان، خودرو تسلا مدل 3 است. این خودرو قادر است تا 0 تا 100 را در عرض 3.1 ثانیه طی کند. همچنین می تواند در کمترین زمان ممکن به حداکثر سرعت خود یعنی 270 کیلومتر بر ساعت برسد.

  • لوتوس اویجا

لوتوس اویجا تنها 1700 کیلوگرم وزن داشته و می تواند 0 تا 100 را در کمتر از 3 ثانیه طی کند. حداکثر سرعت این خودرو، 322 کیلومتر بر ساعت است.

  • نیو ای پی 9

نیو ای پی 9 یک خودرو چینی بوده که با 1341 اسب بخار، قادر است تا در عرض کمتر از 2.7 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر بر ثانیه برسد.

  • تسلا مدل ایکس

به لطف وجود یک پیشرانه دو موتوره، تسلا مدل ایکس می تواند در عرض 2.6 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت برسد. حداکثر سرعت این SUV، 265 کیلومتر بر ثانیه است.

  • تسلا مدل ایکس پلد

سری جدید خودروهای مدل ایکس تسلا با نام ایکس پلد، از جمله خودروهای برقی پرسرعت است. این خودرو دارای شتاب 0 تا 100 کیلومتری برابر با 1.9 ثانیه است. حداکثر سرعت آن هم 320 کیلومتر بر ثانیه است.

  • پورشه تایکان توربو اس

این خودرو می تواند ظرف 2.6 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر بر ثانیه برسد. نهایت سرعت آن نیز برابر با 365 کیلومتر بر ساعت است.پورشه تایکان شباهت بسیار زیادی به  پانامرا دارد، اما این ماشین در حقیقت بر پلتفرم موتور جلو/ دیفرانسیل پشتJ1 گروه خودروسازی فولکس واگن و با الهام مستقیم از مشخصات فنی آئودی e-Tron GT ساخته شده است.

Porsche Taycan Turbo S

  • ریما نورا

این خودرو بیش از 2.4 میلیون دلاری قادر است تا در ظرف 1.85 ثانیه 0 تا 100 را طی کند. نهایت سرعت آن نیز برابر با 340 کیلومتر بر ساعت است.

 

تفاوت خودروهای برقی و بنزینی

خودروهای برقی و بنزینی تفاوت های خاص خودشان را دارند. هر کدام از آن ها دارای نقاط ضعف و قوتی هستند. همین امر موجب شده تا نتوان به صورت دقیق یکی را بر دیگری برتری داد. با این وجود، پیشبینی می شود تا در آینده، خودروهای برقی از خودروهای بنزینی پیشی بگیرد. اما از مهمترین تفاوت های موجود بین این دو خودرو عبارت خواهد بود از:

  • قیمت

برای ساخت خودروهای برقی نیاز به تجهیزات و البته تکنولوژی های جدیدتری وجود دارد. همین امر موجب شده تا قیمت خودروهای برقی در مقایسه با قیمت خودروهای بنزینی مشابه، بیشتر باشد.

  • قدرت

تفاوت مهم دیگری که بین خودروهای برقی و بنزینی وجود دارد، تفاوت در میزان قدرت آن ها است. با این که امروزه تکنولوژی های بسیار پیشرفته ای برای ساخت خودروهای برقی قدرتمند وجود دارد، اما باز هم قدرت خوروهای بنزینی در مقایسه با خودرو برقی همرده، بیشتر خواهد بود.

  • هزینه های تعمیر و نگهداری

برای مقایسه هرچه بهتر بین دو مدل خودرو برقی و خودرو بنزینی، بدون شک باید به بحث هزینه های نگهداری آن ها نیز بپردازیم. منظور از هزینه های نگهداری، تمامی هزینه هایی است که برای تعمیر و تعویض قطعات، تعویض روغن، لاستیک، ترمز و ... خرج می شود. در این حالت، برنده بدون شک، خودروهای برقی هستند. این مدل خودروها، در طول زمان، هزینه کمتری با خود خواهند داشت.

  • میزان افت قیمت

در زمان مقایسه بدون شک باید به افت قیمت این مدل از خودروها نیز اشاره کرد. منظور از افت قیمت، میزان تقاضا برای خرید مجدد خودرو و فروش آن است. این مورد می تواند به فاکتورهای مختلفی بستگی داشته باشد. برای مثال می توان به سابقه خودرو، اعتبار برند تولید کننده، شهرت، تاریخ ساخت و ... اشاره کرد. با این وجود، تجربه نشان داده است که در این زمینه، خودروهای بنزینی بهتر هستند. به بیان دیگر، این مدل از خودروها، بازار دست دوم بهتری دارند. به همین دلیل راحت تر به فروش می رسند.

  • تولید آلودگی

تفاوت دیگر موجود بین خودروهای برقی و خودروهای بنزینی، تفاوت در میزان آلودگی تولیدی است. خودروهای بنزینی برای تامین انرژی سوخت های فسیلی را می سوزانند. همین امر موجب می شود تا آلودگی های بیشتری تولید کنند. در حالی که یک خودرو برقی، از انرژی پاک استفاده می کند. به بیان دیگر، این مدل از خودروها، آلودگی های بسیار کمتری دارند.

 

خودروهای برقی در ایران: چالش‌ها و فرصت‌ها

در سال‌های اخیر، بازار خودروهای برقی در ایران به شدت در حال رشد است. در حالی که دولت ایران به دنبال کاهش وابستگی به سوخت‌های فسیلی و حمایت از صنعت خودروسازی داخلی است، تولید و فروش خودروهای برقی در کشور به گسترش خود ادامه می‌دهد. در این مقاله، به بررسی چالش‌ها و فرصت‌های بازار خودروهای برقی در ایران خواهیم پرداخت.

چالش‌ها:

1-نداشتن زیرساخت‌های لازم: یکی از بزرگ‌ترین چالش‌هایی که بازار خودروهای برقی در ایران با آن مواجه است، عدم وجود زیرساخت‌های لازم است. این شامل شبکه‌ی شارژ، ایستگاه‌های شارژ، باتری‌های قابل بازیافت و نیروگاه‌های پشتیبان است. بدون این زیرساخت‌ها، کاربران خودروهای برقی در مسافت‌های بیشتری نسبت به خودروهای سوختی به مشکل می‌خورند.

2-قیمت بالای خودروهای برقی: در حالی که دولت ایران به کاهش وابستگی به سوخت‌های فسیلی و حمایت از صنعت خودروسازی داخلی است، قیمت خودروهای برقی در ایران بالا است. برخی از دلایل این قیمت بالا شامل هزینه‌ی تولید، باتری‌ها، قطعات و امکانات فنی پیشرفته است.

3-محدودیت در دسترسی به باتری‌های قابل بازیافت: تولید کنندگان خودروهای برقی در ایران هنوز به دنبال راه حل برای بازیافت باتری‌های خودرو هستند. برخی از باتری‌های استفاده شده در خودروهای برقی، حاوی موادی هستند که در صورتی که این باتری‌ها بازیافت نشوند، می‌توانند به آلودگی محیط زیست و سلامت انسان‌ها منجر شوند.

فرصت‌ها:

1-حمایت دولت: دولت ایران به دنبال کاهش وابستگی به سوخت‌های فسیلی و تحریم‌های اقتصادی است. بنابراین، طرح‌هایی برای پشتیبانی از تولید و فروش خودروهای برقی در کشور وجود دارد. این شامل تسهیلات مالی، تخفیفات مالیاتی و حمایت از زیرساخت‌های لازم است.

2-رشد بازار: بازار خودروهای برقی در ایران در حال رشد است. با افزایش تولید و فروش خودروهای برقی، قیمت آن‌ها نیز به طور قابل ملاحظه‌ای کاهش خواهد یافت. همچنین، افزایش تقاضا برای خودروهای برقی، توسعه زیرساخت‌های لازم را در کشور تسریع خواهد کرد.

3-پیشرفت تکنولوژی: صنعت خودروسازی در حال پیشرفت است و تکنولوژی‌های جدیدی برای تولید خودروهای برقی به کار گرفته می‌شود. با پیشرفت تکنولوژی، خودروهای برقی به طور قابل ملاحظه‌ای از نظر بازدهی و عملکرد بهبود می‌یابند.

4-آینده پایدار: خودروهای برقی به طور مشخصی می‌توانند به حفظ محیط زیست و کاهش آلودگی هوا کمک کنند. با توجه به افزایش آگاهی عمومی درباره تغییرات اقلیمی و تلاش برای حفظ محیط زیست، خودروهای برقی به عنوان یک راه حل پایدار معرفی شده‌ان
 

 

سوالات متداول

  1. مزایای خودروهای برقی در مقایسه با خودروهای بنزینی چیست؟

خودروهای برقی میزان آلودگی تولید شده کمتری دارند. همچنین هزینه های نگهداری و تعمیر پایین تری خواهند داشت.

  1. سریع ترین خودروهای برقی جهان کدام خودرو هستند؟

از سریع ترین خودروهای جهان می توان به خودرو تسلا مدل اس پلد، ریماک نورا، لویسد ایر دریم ادیشن و ... اشاره کرد.

  1. در خودروهای برقی از چه مدل جریان برق استفاده می شود؟

درگرانترین خودروهای برقی هم از جریان برق AC و هم از جریان برق DC در قسمت های مختلف استفاده می شود.

 

نویسنده : رادین میرزایی

348

دیدگاه کاربران