اتورادین

عملکرد ترمز های برقی و انواع آن

مقاله

ترمز پارک برقی یا EBP یکی از تجهیزات کاربردی و مدرن در خودروهای روز دنیا به شماره می رود. سیستم ترمز پارک برقی نسل جدید، پیشرفته و پیشرفته یافته ی ترمز پارک دستی است. در سیستم ترمز پارک برقی دیگر خبری از اهرم دستی و اعمال فشار مکانیکی برای کارکرد آن وجود ندارد و جای خود را به نیروی الکتریکی داده اند. ترمز پارک برقی به نسبت نمونه دستی و مکانیکی خود، از مزیت های بسیار زیاد است و قابلیت های جالب و متنوعی نیز دارد.
کاروکیا در این مطلب قصد داریمد به بررسی سیستم ترمز پارک برقی یا EBP بپردازید. پس برای فهم بهتر این موضوع، ابتدا به بررسی تاریخچه استفاده از ترمز پارکی، می پردازیم. سپس عملکرد سیستم ترمز پارک برقی، نحوه کار با آن و همچنین مزایا و معایب آن را، بررسی قرار داد. پس تا انتها با کاروکیا همراه باشید.

اولین بار چه خودرویی از سیستم ترمز پارکی استفاده می کنید؟

شاید دانستن این نکته که اولین بار چه خودرویی از ترمز پارک برقی استفاده کرده است جالب باشد. تکنولوژی EBP در سال ۲۰۰۴ و برای اولین بار توسط شرکت آئودی برای تولید محصول خود به نام A8 مورد استفاده قرار گرفت. از سال 2009 نیز بر روی سایر محصولات شرکت خودروسازی آئودی استفاده شد. رفته رفته این سیستم مورد توجه شرکت های خودروسازی جهان قرار گرفت. در حال حاضر اکثر شرکت های خودروسازی معتبر جهان، محصولات خود را به این سیستم، تجهیز کرده اند. که در خودروهای برقی نیز به کار میرود
کدام خودروها از ترمز پارک برقی استفاده می کنند
سیستم ترمز پارک به دلیل قابلیت ها و امکانات بسیار زیادی که دارد، استقبال چشمگیر خودروسازی های معتبر دنیا قرار گرفته است. اکثر خودروهای تولید شده در شرکت های معتبر دنیا مانند فولکس واگن، ولو، میتسوبیشی، مرسدس بنز، بی ام دبلیو، جگوار، بوگوارد، آئودی، پورشه، تویوتا، لکسوز، هیوندای، فورد، شورولت و... به این سیستم مجهز هستند. .

 

اجزای اصلی ترمز پارک برقی

سیستم ترمز پارک برقی از به هم پیوستن مجموعه قطعات قطعات، تشکیل شده است. از جمله مهم ترین قطعات به کار در این سیستم، می توان به موتور محرک الکتریکی، کلید الکتریکی درون کابین، برد الکتریکی، ماژول ترمز الکتریکی، سنسور قفل و... اشاره کرد.

نحوه کارکرد ترمز پارک برقی چگونه است

آنچه اشاره کرد، سیستم ترمز پارک برقی به هم پیوستن مجموعه ای از قطعات مختلف، ساخته شده است. نحوه عملکرد سیستم ترمز پارک برقی به دو صورت است.

عملکرد دستی ترمز پارک برقی

در این نوع عملکرد ترمز پارک برقی، با فشردن کلید کنترل الکتریکی داخل کابین، پیغامی از طریق ماژول ترمز به ECU خودرو ارسال می شود. موتور الکتریکی نیروی محرکه مورد نیاز برای درگیر کردن قطعات کالیپر چرخ (لنت و دیسک) تامین می کند. با درگیر شدن لنت و دیسک، ترمز پارک برقی شروع به کار می کند و باعث توقف درجای خودرو خواهد شد. برای غیرفعال کردن عملکرد سیستم ترمز پارک برقی نیز، کافیست کلید کنترل الکتریکی داخل خودرو را، بر روی گزینه غیرفعال سازی قرار داد.

 عملکرد اتوماتیک ترمز پارک برقی

یکی از عملکردهای بسیار جالب سیستم ترمز پارکی، تنظیم نحوه کارکرد آن به صورت خودکار است. این عملکرد شبیه به کارکرد دستی ترمز پارک برقی است و تنها تفاوت آن، عملکرد خودکار می باشد. در این نوع عملکرد، ابتدا باید کلید کنترل الکتریکی سیستم ترمز پارک برقی را بر روی گزینه اتوماتیک قرار داد، تا سیستم به صورت کاملاً هوشمند و خودکار، ترمز پارک خودرو را درگیر کند. برای غیرفعال کردن عملکرد خودکار سیستم ترمز پارک برقی نیز، کافیست پدال گاز خودرو را فشار دهید و حرکت کنید. همچنین می توان عملکرد خودکار خودرو را، به حالت دستی تغییر داد و سپس آن را غیرفعال کرد.

ترمز پارک برقی اضطراری

ترمز پارک برقی به گونه ای طراحی شده است که قابلیت کارکرد در موارد اضطراری را نیز داشته باشد. این سیستم به صورت کاملا هوشمند و خودکار فعال می شود. این قابلیت در مواقعی مثل ترمزهای شدید و شدید، کاربرد دارد. همچنین در مواقعی که به هر علت سیستم پارک برقی دچار مشکل می شود یا از کار افتادن نیز، فعال می شود.

نحوه استفاده صحیح از ترمز پارک برقی

فرض کنید شما به سیستم ترمز پارک برقی مجهز شوید و خودروی شما خودرو را پارک کنید و ترمز دستی برقی آن را فعال کنید. در این مورد اگر سیستم ترمز پارک را بر روی عملکرد خودکار فعال می کند، کافیست در مکان مورد نظر توقف کنید، تا سیستم به صورت کاملاً خودکار فعال شود. اما اگر سیستم در حالت خودکار نباشد، ابتدا باید خودرو را پارک کرد. پس از پارک کردن خودرو، باید کلید کنترل ترمز پارک برقی را بر روی حالت بر یا فعال بودن قرار داد، تا سیستم فعال شود.

قفل امنیتی ترمز پارک برقی

 اکثر ترمز پارک های برقی، دارای سیستم قفل امنیتی هستند. فعال بودن این سیستم، ترمز پارک برقی به هیچ عنوان نمی تواند دستکاری کند؛. در صورتی که غیرفعال شود. در واقع قفل امنیتی در مواقعی مثل دستکاری غیرعمد سیستم ترمز پارک خودرو توسط راننده، فعال خواهد شد. همچنین این سیستم در برابر دستکاری احتمالی سیستم ترمز پارک خودرو توسط کودکان بازیگوش نیز، قفل کودک عمل خواهد کرد. به طور کلی قفل امنیتی ترمز پارکی، بسیار کاربردی و کاربردی است.

مجموعه ترمز پارک برقی چیست؟

سیستم ترمز پارک برقی به دلیل مزیت های بسیار زیادی که دارد، به طور خاص در مورد استقبال اکثر خودروهای معتبر دنیا قرار گرفته است. کاهش وزن خودرو، کاهش استهلاک قطعات ترمز دستی، جمع و جور بودن، کار خودکار، نیاز به عدم دقت در نحوه کار با آن، استفاده آسان و راحت، افزایش راندمان و عملکرد ترمز دستی خودرو و... مهم ترین کارکرد ترمز پارک برقی. خودرو به شماره می روند.


سوالات متداول 

1-ترمز پارک برقی ایمنی بیشتری دارد یا ترمز پارک دستی؟
یکی از مهم ترین مزیت های ترمز پارک برقی، ضریب ایمنی بسیار بالای آن است. همین امر سبب برتری ترمز پارک برقی به نسبت نمونه دستی آن شده است.یکی از مهم ترین مزیت های ترمز پارک برقی، ضریب ایمنی بسیار بالای آن است. همین امر سبب برتری ترمز پارک برقی به نسبت نمونه دستی آن شده است.
2-آیا از کارافتادن سیستم ترمز پارک برقی، خطرناک است؟
سیستم ترمز پارک برقی مجهز به عملکرد اضطراری و قفل ایمنی هستند. این دو عملکرد در مواقعی کاربرد دارند، که سیستم ترمز پارک برقی به هر علت از کار افتاده باشند.
3-هزینه تعمیر و نگهداری ترمز پارک برقی چقدر است؟
تنها عیب استفاده از ترمز پارک برقی، هزینه ی بالای تعمیر و نگهداری آن است. 

نویسنده : رادین میرزایی

641

دیدگاه کاربران